Kvällssnacks

Bästa kvällssnacksen före läggdags

Här får du tips på några hälsosamma och sömnvänliga kvällssnacks för dig och barnen.


Efter en stressig dag är det lätt hänt att man ligger vaken och tänker på allt som man inte hunnit med. Dessutom händer det ofta att barnen vaknar mitt i natten. Testa några nyttiga snacks och hitta vägen till åtta timmars ostörd sömn.

Snacks? Ja, att äta något lätt före du går och lägger dig kan faktiskt hjälpa dig att sova bättre. För det mesta får vi höra att vi ska undvika att småäta om vi vill hålla oss smala, och att vi helst inte ska äta alls efter kvällsmat. Tvärtom kan det faktiskt vara bra för sömnen att äta något på kvällen, och dessutom visar studier att sömnbrist kan leda till att man går upp i vikt. Vissa snacks innehåller nämligen ämnen som gör oss sömniga.

Alla som brottas med sömnproblem eller sover oroligt borde testa att äta något innan de går och lägger sig, eftersom det gör att kroppen fortsätter att spjälka maten. Flera populära dieter förespråkar faktiskt att man småäter lite mellan måltiderna nuförtiden. Aminosyran tryptofan är ett avslappnande ämne som återfinns bland annat i kalkon.

Barn ligger kanske inte sömnlösa på grund av stress, men kan vakna mitt i natten av mardrömmar. Småbarn har känsliga magar och kan behöva något litet extra som gör att de klarar sig till frukost, och växande barn kan behöva några extra kalorier. Barn som ofta blir överstimulerade av socker och lek kan behöva något före läggdags som hjälper dem att komma ner i varv.

Här är några förslag på goda kvällssnacks för bättre sömn som man kan äta utan dåligt samvete: 

En halv banan och några mandlar

Jordnötssmör och äppelskivor

En bit hårdost på fullkornsknäcke

Pumpa- eller solrosfrön

Yoghurt och färska bär

En klick hummus och gurkstavar

En näve körsbär

Rostat fullkornsbröd med mandelsmör

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Vispad varm mjölk

En kopp kamomillte (som har sömngivande effekt)

Du kan förstås blanda som du själv vill och till exempel äta banan med jordnötssmör, äpple med ost eller mandlar med körsbär.

Den här typen av mat har avslappnande egenskaper. Frön och ost innehåller tryptofan, som hjälper till att producera det sömngivande ämnet melatonin. Körsbär och banan innehåller också melatonin. Mandlar har en lätt muskelavslappnande effekt och mjölkprodukter innehåller kalcium, som gör att man lättare somnar.

Den komplexa fysiologiska reaktionen mellan sömn och mat uppstår när tryptofan och melatonin reagerar med kolhydrater, vilket ger en lugnande känsla tack vare ökad produktion av serotonin. Ett litet tillskott av protein stabiliserar blodsockernivån och ger en mättnadskänsla, vilket gör att man sover djupt hela natten.

 

Mat och dryck du ska undvika före läggdags 

Barn vill gärna stoppa fingrarna i kakburken före läggdags, men sockertoppens snabba energikick gör bara barnen ännu grinigare efteråt – det sista du vill före läggdags. Det samma gäller för oss vuxna, som gärna tar en kopp kaffe eller te för att klara av kvällen. Om du vill sova gott om kvällen är det bäst att undvika följande:

Kaffe, te med koffein och läsk

Socker

Choklad som innehåller både socker och koffein

Kom ihåg att dina snacks alltid bör innehålla så lite fett och socker som möjligt, oavsett när på dagen du äter dem. Om de innehåller mycket protein kan de vara svåra att smälta för magen, särskilt på natten.

Tänk också på att göra små portioner, det handlar om en skiva ost och en sked jordnötssmör. Ett snack är ett snack, inte en måltid. Ät helst 45–60 minuter före läggdags. Ha kul med barnen och förbered ert lilla kvällstilltugg tillsammans – och sätt gärna ett körsbär på toppen (för melatoninets skull). Ät tillsammans med hela familjen och njut sedan av en lång och ostörd natts sömn.

Fler lästips:
När ditt barns kompisar ska sova över
Mitt barn är överviktigt, vad kan jag som förälder göra?

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan