Ät dig till en bättre hälsa

Ät dig till en bättre hälsa

De här ingredienserna är inte bara smakrika och goda, de stärker också ditt immunförsvar så att det orkar med en lång, kall vinter.


Det kyliga vädret betyder tyvärr att man är mer mottaglig för sjukdom, och det är immunförsvarets skick som avgör om det ska bli en vecka hemma yrandes med feber eller en energifylld vecka med full koll på läget.

Men! Bara genom att addera lite extra smaskiga ingredienser till den vardagliga kosten så kan du faktiskt både bättra på just immunförsvaret, få fräschare hy, mer energi och bättre humör. Bra, va?

1. Superörterna
Immunförsvarshöjande "superörter" kan du lätt addera till din vanliga mat. Ett bra exempel är moringa, en planta som ursprungligen hittas på de lägre delarna av Himalaya-bergen. Rå moringa är fullspäckad med viktiga vitaminer och mineraler, är rikt på proteiner, aminosyror och antioxidanter.

Ginseng är ett annat bra exempel, välkänt för sin förmåga att ge tillbaka förlorad energi och styrka. Strö över sallader eller addera i smoothies – kolla in våra nya smoothie-recept här!

2. Supermaten
"Supermaten" är vegetabilier som har extra höga halter av hälsohöjande näring i sig. Camu camu är en liten frukt som man hittar i Amazonas, är ett bra val. Det är en av de mest C-vitaminsfyllda frukterna och också en kraftfull antioxidant. Kan ätas dagligen tillsammans med citron och honung, och det är också ett bra alternativ att ge till sötsugna ungar.

Baobab är en fantastisk källa till fibrer och uppmuntrar också en bra tarmflora (de vänliga bakterierna i en välmående mage är oerhört viktiga om du vill hålla dig frisk). Baobab innehåller också pektin (ett slags fiber), kalcium, C-vitamin och järn, och det gör den här till en riktig immunförsvarsförstärkare.

Svamp har i århundraden ätits som en naturlig immunförsvars-booster. Ostronskivlingen är en särskilt stark kandidat, då den innehåller antioxidanter som överlever med alla sina goda egenskaper även efter du kokat eller stekt den. Generellt så ökar svamp produktionen av de vita blodkroppar som bekämpar infektioner. Shiitake, aitake och reishi-svamp är bra alternativ och kan ätas dagligen.

3. Probiotika, prebiotika och odlade livsmedel
Magtarmkanalen, som är ditt immunförsvars frontlinje, förlitar sig på levande bakterier (mikroflora)för att kunna arbeta effektivt. Både pro- och prebiotika främjer tillväxten av nyttiga tarmbakterier, och bör faktiskt ingå i din dagliga kost. En lättillgänglig probiotika är vanlig yoghurt, och till exempel sparris och banan är ypperliga exempel på prebiotika.

Andra bra källor till både pre- och probiotika är jäst, kimchi, surkål och kefir. Ovan exempel är rätt vanliga på de flesta stormarknader, och det är absolut värt att ta in i vecko-kosten.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

4. Färgstarka frukter och grönsaker
Växter innehåller tusentals naturliga ämnen – fytokemikalier - som skyddar dem från bakterier, svampar och andra hot. Och vet du, dessa kemikalier kan också skydda dig! Så om du inte redan gör det, börja genast att addera färgglada frukter och grönsaker i din kost – ät dem gärna råa om det fungerar, men kokta eller stekta går så klart också bra.

De mest kraftfulla antioxidanterna hittar man i bär-familjen, som t ex blåbär, björnbär, körsbär och jordgubbar. De är också särskilt innehållsrika på C-vitamin.

Frukt och grönt innehåller andra värdefulla immunförsvarsboostande fytokemikaleier: t ex karotenoider i sötpotatis och pumpa, lykopen i tomater och guava, allicin i vitlök och quercitin i gul lök. Enkelt att slänga ner i förslagsvis en soppa! Här hittar du flera smakrika sopprecept!

5. Grönt te
Den här populära kinesiska brygden motverkar inflammationer, letar upp och bekämpar sjukdomsframkallande fria radikaler i kroppen och skyddar dina celler mot DNA-förfall.

6. Zink
Zink är ett mineral och en antioxidant som ofta blir lite bortglömd, men det är faktiskt en extremt bra immunförstärkare. Det hjälper kroppen att läka och krigar samtidigt mot infektioner. Zink hittar man huvudsakligen i nötkött men t ex pumpafrön är också en bra källa om man inte äter rött kött. Pumpafrön är gott att ha i muffins, i müslin eller strösslade över sallader.

7. Detox-ämnen
Vissa ämnen och kombinationer hjälper kroppen i dess egna avgiftningsprocess, som helt enkelt hjälper immunförsvaret en bit på vägen. Ett sådant exempel är klorofyll, och det är en antioxidant som man hittar i alla gröna grönsaker.

8. Vassleprotein
Vassleprotein som har isolerats från mjölk innehåller potenta antioxidanter och absorberas lätt av kroppen. Kan enkelt adderas i frukosten och i smoothies, det är extra bra om du är inne i en träningsperiod då den hjälper energin och uthålligheten. Vassleprotein hittar du på hälsokostbutiker.

Hoppas att det inte låter för krångligt? Och man behöver ju inte använda alla nyttigheter vi har skrivit om, om du bara adderar en eller två av ovanstående ingredienser i din kost så är du en bra bit på vägen mot en friskare tillvaro!


Fler lästips:
Marockansk kyckling
25-dagarskur för din hy i vinter

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan