Ät dig gladare!

Ät dig gladare!

Det ligger faktiskt viss sanning i uttrycket ”Du är vad du äter”!


Att hålla vad vi äter i linje med hur vi vill må behöver inte vara så knepigt som det kanske låter. Matbutikerna svämmar över av mat som både smakar underbart och ger oss den där dagliga kroppsboosten som vi är ute efter.


Ananas – en humörhöjare
Testa: ät en färsk ananas för uppfriskande kick! Skiva den i bitar precis när du sk äta den, då smakar den allra bäst. Du kan också mixa den med naturell yoghurt, då får du en riktig energikick i form av en lättgjord smoothie. Här hittar du ett helt lass med goda smoothie-recept.
Varför? En ananas är spängfylld med C-vitamin. Ananasen bidrar också till en ökad produktion av signalsubstansen serotonin som hjälper till att reglera vårt humör och förbättrar sömnen, vår inlärningsprocess och aptit.

Chili – får dig att le
Testa: ät något chilistarkt! En klassisk chili con carne, kanske? Laga den med quorn eller kidneybönor om du vill maximera proteinnivån utan att använda kött.
Varför? Capsainet som finns i chilin (ämnet som får din tunga att pirra) stimulerar frisättningen av de endorfiner som får dig att må bra.


Hallon – gör dig lugn och trygg
Testa: ät en skål mogna hallon som mellanmål – ett tvärsäkert sätt att ge din kropp en riktig vitamininjektion.
Varför? Hallon ser till att protein-byggstenen tryptofan hittar raka vägen till din hjärna – och det får oss att må bra. Hallon är dessutom en utmärkt anti-oxidant.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem


Koriander & persilja – motverkar depression
Testa: Strö persilja och koriander över dina sallader och soppor – inte bara gott, det blir väldigt vackert för ögat också! Du kan också blanda det i dippsåser och äta med gurk- och morotsstavar. Här har vi samlat några härliga dipp-recept!
Varför? Både koriander och persilja innehåller apiol, som är en olja som lyfter humöret. Däremot bör gravida kvinnor äta de här två gröna godingarna i små mängder, då apiol har stimulerande effekt på livmodern.


Choklad – en söt källa till glädje
Testa: smält några få rutor av choklad och avnjut med skivad banan eller jordgubbe. Får extra lyxig touch om du fäster fruktbitarna på tandpetare som du sedan lättjefullt dippar i den ljuvliga chokladen.
Varför? Sockret, fettet och kakaon i chokladen stimulerar tillverkningen av lyckohormonet serotonin i hjärnan, perfekt för en kvick må bra-boost (men håll det på en måttlig nivå, om du äter för mycket kan sockernivån rasa efteråt, och då upplever man en negativ känsla). Mörk choklad är bättre då det har en högre kakaohalt, och lägre socker- och fetthalt.



Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Vinnare