8 knep för bättre kontorskomfort

8 knep för bättre kontorskomfort

Att sitta i samma ställning framför datorn i åtta timmar i sträck är precis lika dåligt som om du skulle stå upp i samma ställning lika länge. Testa våra knep och hitta rätt rutin på kontoret.


1. Lys upp tillvaron
Se till att rummet är tillräckligt upplyst för att slippa ögonbesvär och trötta ögon, som i sin tur kan leda till spänningshuvudvärk. Skaffa en skrivbordslampa om det behövs.

2. Skärma av
Om du har fönster på ditt kontor är det viktigt att du undviker ljusreflektioner i datorskärmen med hjälp av rullgardiner eller gardiner. Undvik också att sitta vänd mot fönstret, eller att ställa datorn intill fönstret. Kom ihåg att öppna fönstret emellanåt för att släppa in frisk luft och vädra ut varm luft.

3. Lyft din laptop
Att använda en laptop utan ställning är ett av de vanligaste och skadligaste ergonomiska felen. Sitt rakt och föreställ dig en horisontell linje mellan dig och datorn. Skärmen ska befinna sig 15° under den linjen. Utan ställning befinner sig din laptop för lågt, vilket leder till att du sliter på nacke och axlar. Med hjälp av en ställning kommer din laptop upp i rätt höjd.

4. Glöm inte rasten
Det är viktigt att ta riktiga raster, där du reser dig upp och går en bit och samtidigt vilar ögonen från skärmen. Ett smart tips är att ställa skrivaren en bit bort, så att du måste resa dig upp emellanåt.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

5. Sträck på benen
Det är viktigt att du har gott om utrymme för benen under skrivbordet så att du emellanåt kan sträcka ut benen utan att slå i fötterna.  

6. Viktigast är stolen
Innan du lägger pengar på en dyr stol som inte är särskilt bra är det bäst att rådfråga en ergonom. En ergonomisk stol går att ställa in på höjden, har ett ryggstöd som går att ställa in och som avlastar hela ryggen (från svanken till nacken), är vadderad för att undvika problem med blodflödet och har vadderade, ställbara armstöd. Tyvärr saknar många stolar armstöd, vilket leder till att du inte kan avlasta armarna och i stället belastar axlarna fel.

7. Mjuka kanter
Undvik hårda kanter på ditt skrivbord. Om du vilar underarmarna och lederna mot en hård kant på skrivbordet uppstår tryck på nerverna i muskelvävnaden, vilket kan leda till muskelsmärtor. Det är också bra att skaffa en musmatta med ett inbyggt stöd för handleden.  

8. Armbågshöjd
Tänk på att skrivbordet ska befinna sig i höjd med dina armbågar. Om det inte gör det, justera stolen eller skrivbordet (det är vanligare att kunna justera stolen än skrivbordet). 

Fler lästips:
Enkla vardagsövningar som stärker din rygg
Förebygg och lindra dina kontorssymptom

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan