7 nyttiga vintergrönsaker

7 nyttiga vintergrönsaker

Säsongens grönt hjälper dig att hålla dig frisk och kry i vinter!


Även om träden utomhus förlorar sina blad när höst blir till vinter, så finns det fortfarande gott om sprakande grönt i grönsaksdisken! Vintersäsongens grönsaker är sprängfulla av nyttigheter som din kropp behöver när den ska utstå ännu ett svenskt vinterhalvår, så försök addera något av våra förslag i åtminstone en måltid om dagen.


Grönkål

Grönkål innehåller mer kalcium än mjölk (det är sant!) och mängder av magnesium, svavel och järn. Det är också rikt på aminosyror och ett jättebra alternativ för vegetarianer. Men det stannar inte där, i grönkål finner du även betakaroten, lutein och xeaxanthinin som bidrar till att hålla dina ögon friska.

Bra för... Näringsämnena du får i dig när du äter grönkål fungerar som kroppen rengöringsmedel, de hjälper leverns funktioner och bidrar till bättre matsmältning.

Läs mer: Så höjer du ditt järnvärde


Blomkål
Blomkål uppskattas av många för sina näst intill magiska fytonutrienta föreningar. Fyto-what? Om det ordet låter som en trollformel från Harry Potter i dina öron, så kan vi förenkla det lite: fytonutrienter är växtbaserade näringsämnen som har en mängd värdefulla egenskaper.

Bra för... Blomkålens näringsämnen har antibiotiska och antivirala egenskaper, alltså är det en perfekt ingrediens att ha på tallriken i förkylningstider. Det innehåller också mineralet bor, som gör skelettet starkt.


Purjolök
I fråga om arom och smak, så är purjolöken den mjukare, mer subtila medlemmen i lökfamiljen. Men låt dig inte luras, till och med när den är kokt så behåller den sina exceptionella anti-inflammatoriska egenskaper.

Bra för... Purjolöken är en riktig bakteriedödare, och har sedan länge använts mot halsont. Den innehåller också folsyra (som är särskilt viktigt för gravida), K-vitamin och kalium, som bland annat hjälper njurarna att avlägsna överflödig vätska och till att återställa kroppens alkalinitet.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem


Mangold och spenat
Javisst, Karl-Alfred visste vad han gjorde! Spenat innehåller lite fett och mängder av näring, särskilt magnesium, järn och klorofyll – näringsämnen som alla hjälper till att hålla din kropp i toppform.

Bra för... Mangold och spenat är bra för tarmfloran och hjälper till att avgifta din matsmältning.


Rödbeta
Rödbetan är, trots en relativt hög sockerhalt jämfört med andra grönsaker, både låg i kalori- och fetthalt.

Bra för... Rödbetan är en ypperlig källa till lykopen (en kraftfull antioxidant), järn, kalium och C-vitamin. Den innehåller också mycket fibrer och glutamin, och är en väldigt bra kroppsrengörare som löser upp syrakristaller från njurarna och hjälper till att avgifta kroppen.

Läs mer: Tre goda detox-smoothies


Sötpotatis
Den ödmjuka sötpotatisen är bland det snällaste du kan äta om du har problem med matsmältningssystemet. De här knölarna är dessutom packade med näringsämnen, försök addera dem så ofta du bara kan i din kost under vintern.

Bra för... Sötpotatisar, särskilt de mörkare, orangefärgade varianterna, innehåller mycket antioxidanter och betakaroten som är bra beskyddare av lunga och hud. De hjälper kroppens naturliga detox-system och boostar också den typ av hormoner som gör dig glad.


Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Vinnare