5 tips för bättre sömn

Fem tips för bättre sömn

Om du brukar vakna på nätterna eller har svårt att somna på kvällarna kan du testa dessa fem enkla tips.


När vi sover får kroppen en chans att återhämta sig, men god sömn gör också att vi fungerar bättre i vardagslivet. Djurförsök har visat att sömn ökar inlärnings- och minnesförmågan. En amerikansk universitetsstudie som publicerades våren 2009 visade att sömn dessutom är viktigt för att hjärnan ska kunna rensa ut onödigt ”mentalt skräp”.

Vad är insomni (sömnlöshet)?
Kronisk insomni är sömnsvårigheter – man har svårt att somna, man vaknar under natten och/eller känner att man inte har fått sova tillräckligt länge när det är dags att gå upp – nästan varje natt i minst tre veckor. En del människor kan lida av kronisk insomni i flera månader eller år, och om du har allvarliga problem bör du kontakta en läkare för att få hjälp.

Något som är betydligt vanligare är tillfälliga perioder av sömnsvårigheter som varar i några dagar eller som längst ett par veckor. Detta är vanligare hos kvinnor än hos män.
Alla är olika, men en vuxen människa behöver i genomsnitt sju till nio timmars sömn per natt. Så om du inte har kroniska problem, utan bara har svårt att sova ibland, kan du testa följande:

Fem tips för bättre sömn
1. Undvik koffein och alkohol på kvällen. Kaffe har en uppiggande effekt, vilket kan vara bra på morgonen, men om du dricker kaffe innan du ska gå och lägga dig kan du få svårt att somna. Alkohol kan visserligen göra att du känner dig trött och dåsig, men det gör också att du sover lättare och oroligare. Prova i stället att dricka lite varm mjölk innan du går och lägger dig.

2. Var aktiv under dagen. Det kanske låter klyschigt att man sover bättre efter en stärkande promenad, men faktum är att daglig fysisk aktivitet hjälper kroppen att stressa av. Det gör i sin tur att du blir mer avslappnad på kvällen.

3. Skaffa dig bra kvällsrutiner. För småbarn signalerar kvällsbadet och vällingflaskan att det snart är läggdags. Men även vuxna mår bra av lugna och avslappnande kvällsrutiner. Om du brukar ta en dusch på morgonen kan du testa att ta ett varmt och skönt bad på kvällen i stället. Försök också att gå och lägga dig ungefär vid samma tid varje kväll, så ställer din kropp automatiskt in sig efter det.

4. Välj en sömntrigger som passar dig. När man ska sova är det ingen bra idé att ligga och tänka på jobbet eller andra ”måsten”. Försök att tänka på annat genom att läsa eller lyssna på musik. Välj något som fungerar för just dig – en lättsam skvallertidning eller en fängslande roman, lugn musik eller ”radioskval”.

5. Gör det bekvämt för dig. Det finns inget värre än att ligga och vrida och vända på sig för att hitta en bekväm sovställning. Prova dig fram med olika kuddar för att se vad som passar din kropp. Om du gillar att ligga på sidan, testa att lägga en liten kudde under det övre benets knä – det gör att du undviker en vridning i ländryggen. Eller varför inte testa en V-formad huvudkudde? Det är faktiskt mycket skönare än man kan tro!

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Mycket bra tips

  • Rapportera det här