5 steg till ny energi

Nystart: 5 steg mot ett piggare och friskare liv

Så hittar du ny energi för att orka med att sköta om hem och familj.


Om man stressar mycket känner man sig ofta trött och sliten. Här får du några enkla vardagstips som kan hjälpa dig att få orken tillbaka.

1. Se till att komma ut i dagsljuset
Under vintermånaderna har vi färre ljusa timmar per dygn, vilket kan påverka våra sovvanor. Även om det inte är soligt ute är det viktigt att du får tillräckligt med dagsljus, så försök att ta en promenad på lunchen och se till att släppa in så mycket ljus som möjligt i ditt hem.

2. Fast dygnsrytm
Kalla och mörka morgnar kan det kännas lockande att ligga kvar i sängen lite extra länge, men det är viktigt att du försöker hålla en fast dygnsrytm, dvs. att du går upp och går och lägger dig ungefär samma tid varje dag. Undvik störande inslag i sovrummet, som TV, dator eller stereo. Läs fler sömntips här.

3. Slappna av!
Lägg in pauser i arbetet eller hushållssysslorna och försök att bara slappna av en liten stund, även om det innebär att du måste avsätta speciella tider för detta.

4. Ät rätt
Feta och söta mellanmål ger bara snabba energikickar, så försök att äta en nyttig och varierad kost bestående av frukt och grönsaker, pasta, potatis och bröd. Mjölk och andra mejeriprodukter ger rikligt med kalcium och kött, fisk, ägg och bönor är bra proteinkällor. Genom att äta på regelbundna tider hjälper du kroppen att ta vara på energin på bästa sätt.

5. Rör på dig
För vuxna rekommenderas mellan 2,5 och 3 timmar motion varje vecka. Om du inte har råd eller tid att träna på gym kan du i stället ta promenader – varför inte gå till jobbet i stället för att ta bilen eller bussen? Det kan också vara skönt att ta en 20 minuters promenad på morgonen innan resten av familjen går upp, för att ladda batterierna inför en ny dag.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan