5 tips för hälsosamma matval & 100st priser

5 tips för hälsosamma matval & 100st priser

0
Hälsosamt ätande behöver inte vara hårt arbete! Prova att lägga till våra smarta - och enkla - idéer i din dagliga rutin så kommer du se dina små växa upp med en hälsosammare inställning till mat.

Vill du vinna vårt grymma pris och låta dig inspireras? Se till att du är registrerad på BraVardag så att du kan lämna din kommentar nedan och delta i tävlingen om en chans att vinna ett av 100st presentkort på en matlagningskurs på Köket.se! Registrera dig här eller scrolla ner till botten av artikeln för att skriva din kommentar.

1. Kickstarta frukostarna

VARFÖR: Hur många gånger har du hört någon säga att frukost är dagens viktigaste måltid? Det är för att det är sant! Barn som har ätit frukost och någon dryck innan skolan har det lättare att fokusera i skolan och har mer energi för att klara sig fram till lunch.
HUR: Se till att barnen vänjer sig vid att äta en balanserad frukost varje morgon - frukt, protein och fibrer är alla bra alternativ. Ofta är det kort om tid i början av dagen, testa då att ta några idéer från Folkhälsoguidens Matguide. Här kan du även se näringsvärden och få tips utifrån din och ditt barns specifika ålder och kön.

2. Njut - av varje bett

VARFÖR: Hjärnan registrerar hunger och mättnadskänsla först efter flera minuter, så ju snabbare dina barn äter, desto mer troligt är det att de äter mer än de verkligen vill eller behöver.
HUR: Undvik att äta måltider framför TV:n - distraktion tar fokus från maten framför dem och gör dem därmed också mer benägna att äta för mycket. Lär i stället dina barn att äta långsamt och tugga varje tugga ordentligt.

3. Kör på smarta mellanmål

VARFÖR: Frukt, grönsaker och nötter (förutom vid allergi) håller hungriga magar mätta långt längre än socker- eller saltbearbetade livsmedel, och bidrar med mer näringsämnen.
HUR: Ha en fylld fruktskål nära till hands och lägg godis ur synen vid speciella tillfällen. Skär upp några morotspinnar - söta och färgglada, många barn föredrar dem faktiskt framför äpplen och bananer. Köp frukt som är i säsong för att minska klimatpåverkan och ofta också dina kostnader.

4. Förstå mat = bränsle

VARFÖR: Barn i alla åldrar vill alltid hålla igång och ha kul, men de behöver protein och kolhydrater för styrka och energi. Ätvanor kan också påverka både hur vi mår och ser ut - hudhälsa, återhämtning från sjukdomar och allmänt välmående påverkas alla positivt av en balanserad kost.
HUR: Involvera barnen i matlagningen. Att göra matlagningen till en aktivitet tillsammans skapar inte bara en större förståelse för mat utan ger också utrymme för gemenskap och blir en aktivitet att samlas kring. Delta i vår tävling om en matlagningskurs för hela familjen genom att lämna en kommentar i kommentatorsfältet nedan.

5. Sök inspiration

VARFÖR: Genom att få tips, tricks och inspiration på rätter att laga, tekniker att använda och köksredskap för att underlätta vardagsmaten så kan du ta små steg mot att göra den där tråkiga vardagsmaten både roligare och hälsosammare.
HUR: Fråga dina nära och kära om recept på något dom bjudit på när du varit på besök. I karantäntider är det heller ingen dum idé att söka sig online för massvis av grymma tips och inspirerande recept. Men först och främst ser du till att du är registrerad på BraVardag och deltar i tävlingen genom att lägga en kommentar i kommentarsfältet nedan med dina bästa tips på hur du ser till att må riktigt bra genom mat.

Dela dina tips på hur du gör för att må som bäst genom mat i kommentarsfältet nedan för din chans att vinna ett av 100st presentkort på en matlagningskurs på Köket.se, till ett värde av 299kr styck.

Klicka här för fullständiga villkor

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om

Cookiemedgivande