Bra mat för unga

Äta rätt & kostråd för tonåringar

Bra mat för unga är viktigt. Läs hur du kan hjälpa och uppmuntra din tonåring att äta rätt när kroppen förändras, och få en sund relation till mat.


För att växa och utvecklas behöver tonåringar äta rätt. Bra mat för unga är näringsrik, varierad och god och ger tillräckligt med järn, vitamin D och kalcium. Det här betyder inte att det är slut med allt de gillar att äta (och hur lätt är det att stoppa det?) men hemma kan sådant som läsk, chips och smågodis reserveras för särskilda tillfällen. Det är nästan omöjligt att hålla koll på vad tonåringen äter eller inte äter. I det här stadiet i livet brukar kompisar och aktiviteter vara viktigare än mat, så det blir ofta att de köper snacks eller tar något snabbt i farten när de är sugna. Det är också den här tiden i livet när din son eller dotter gärna markerar sin frigörelse med att göra allt annat än det du säger... Men det går ändå att diskret medverka till bra mat och att äta rätt.

Nyckeln till att äta rätt
De här grundprinciperna är viktiga för oss alla, men särskilt för tonåringar som behöver bränsle för att växa och utvecklas på ett optimalt sätt. Egentligen vet vi det redan, men en liten påminnelse är aldrig fel:
• Sikta på att äta frukt och grönsaker 5 gånger om dagen.
• Basera dagens måltider på potatis, bröd, ris, pasta eller andra stärkelserika kolhydrater och välj fullkorn där det går. • Ät eller drick någon mejeriprodukt eller ett alternativ som t.ex. sojamjölk.
• Ät dessutom lite bönor, baljväxter, fisk, ägg eller annat proteinrikt. Försök få in fisk två gånger i veckan. En av gångerna bör innehålla fet fisk (som lax eller sardiner).
• Välj omättade oljor och matfett.
• Överdriv inte storleken på portionen, men tonåringar kan behöva ta om.
• Dra ner på mat som innehåller mycket fett, salt och socker.
• Drick mycket, helst vatten (ca 6 - 8 glas om dagen)

Se till att din tonåring får frukost
Ibland börjar tonåringar hoppa över frukosten för att kunna sova lite längre eller för att de felaktigt tror att det ska hjälpa dem att gå ner i vikt. (Det gör det inte! Tvärtom visar studier att de som äter frukost tenderar att vara slankare.)

Uppmuntra ”fem om dagen”
Frukt och grönsaker är jättebra källor för de vitaminer och mineraler som din son eller dotter behöver under tonårstiden. Ha alltid en välsorterad fruktskål framme så det är lätt att ta ett äpple eller en banan istället för en kaka.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Få din tonåring att äta smartare snacks
Lösgodis, chokladstänger, kex, läsk och chips ger bara tomma kalorier och det är ohälsosamt i längden att äta för mycket av sådant.

Om din tonåring känner sig trött
Om din tonåring ofta känner sig trött eller nere kan det bero på för lite järn. Det här gäller särskilt tjejer som förlorar järn i samband med mensen.
Bra källor för järn är rött kött, berikade frukostflingor och bröd. Om din tonåring redan äter rejält av de här livsmedlen men ändå verkar hängig, kan det vara läge att ringa vårdcentralen om detta och ev. få ett järntillskott

Hjälp dem växa med vitaminer
Kalcium och D-vitamin är särskilt viktiga för växande tonåringar. En del D-vitamin får vi i oss när solen lyser på huden, men annars finns bra källor i fet fisk, ägg och berikade frukostflingor. Kalcium finns i mjölk (som kan vara D-vitaminberikad), andra mejeriprodukter och gröna bladgrönsaker.

Ha ätstörningar i bakhuvudet
Undvik att kommentera din tonårings utseende, kropp eller portionsstorlekar eftersom det här är en tid när ätstörningar som anorexi och bulemi kan börja få fäste. Lagom med positiv uppmuntran och förståelse är till stor hjälp, men det är också viktigt att du funderar på vad du själv ger för signaler om mat och att äta.
Hur uppmuntrar just du din tonåring till att äta rätt? Berätta gärna det för oss i kommentarsfältet nedanför.

  Logga in för att kommentera