Så hanterar du svartsjukan

Så hanterar du svartsjukan

0
Gnager den ständigt inom dig och gör att du inte kan njuta av din relation? Eller är det din partner som sätter käppar i hjulet genom att inte lita på dig. Bra Vardag pratade med psykologen Liria Ortiz som berättar hur du räddar förhållandet från det gröna monstret.

Om det är din partner som är svartsjuk
Ge inte efter för beteendet: Vill din partner att du ska ringa vid ett visst klockslag, eller får du sms efter sms med uppmaningar om att ringa. Be din partner att sluta med det beteende, lyssnar partnern inte, stäng av mobilen. Mata inte din partners kontrollbehov. Men du behöver inte heller vara hemlig. Berätta vart du ska, med vem och när du förväntas komma hem. Den informationen räcker.

Är din relation osund? Läs mer och stäm av här.

Sätt gränser: Gör jag något som är befogat, flirtar jag mycket? Stämmer inte din partners misstankar så måste man sätta gränser. Säg nej till din partners beteende tidigt.
- Problemet är att man i början oftast känner sig smickrad och viktig för personen. Men ibland handlar svartsjukan bara om att den andra personen vill kontrollera. Det är en svår balansgång, säger Liria Ortiz.

När det gått för långt: Känner du dig ständigt skyldig och jagad? Då är det dags att sätta ner foten.
- Det är väldigt individuellt när det gått för långt, alla har sina gränser. Men jag tror framförallt att det för de flesta handlar om upprepningar. Om det händer bara en gång eller då och då kan vi tänka att det är normalt att vi ”drabbats” av svartsjuka då och då. Men när det hindrar eller förstör relationen är det inte längre sunt och då måste vi agera, säger Liria Ortiz.


Om det är du som är svartsjuk

Känn efter: Försök känna efter vilka andra känslor finns bakom din svartsjuka. Misstänker du på riktigt att din partner är otrogen eller sitter känslorna hos dig?
- Det är viktigt att försöka förstå känslan och om den är befogad. Många gånger handlar det istället om dålig självkänsla eller att man haft en otrygg uppväxt. Men det kan också vara att du påminns om en tidigare situation, berättar Liria Ortiz.

Kontroll: Svartsjuka handlar ofta om att vi blir rädda eller osäkra. Då vill vi ha kontroll för att neutralisera dessa känslor. Så fundera på om du är en kontrollerande person. Du får mer respekt av din partner om du behandlar honom kärleksfullt.

Din partner: Din partner uppskattar säkert inte att ständigt bli ifrågasatt och misstrodd. Fundera på vilka känslor det här rör upp inom honom eller henne och hur ditt förhållande mår.

Varningstecken: Att leta i din partners telefon eller kolla igenom dennes mail är tecken på att något är allvarligt fel.
- Det är att gå emot den andras integritet. Har man provat allt kan man ta till det i extrema fall, exempelvis om din partner har tidigare varit otrogen och du ser samma signaler som förra gången.  Men om det här är något man upprepar i alla sina relationer oavsett din partners beteende måste man se upp, det är väldigt oetiskt, säger Liria Ortiz.

Skribent: Jenny Thorell

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om