Så övervinner du din talrädsla

Övervinn din rädsla att tala inför grupp

Hjärtat bultar och orden stockar sig i halsen – det är dags för den viktiga presentationen på jobbet och nervositeten har slagit till. Men det behöver inte vara så. Talrädsla går att övervinna genom lite träning och tankekraft.


Kanske har du ett jobb som kräver att du då och då måste tala inför dina kollegor eller varför inte delta i föreläsningar? Att då bli nervös av att ha allas ögon på sig är varken konstigt eller ovanligt. Det uppskattas att mellan 5-15 procent av befolkningen är drabbad av allvarlig talskräck, yttrad som en specifik social fobi. En fobi som kan leda till en stor begränsning för den enskilde. Kanske vågar man inte söka vissa jobb som innebär att man måste tala inför andra, eller undviker att gå utbildningar som kräver att man håller föredrag inför klassen.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Men för de allra flesta av oss är talrädslan av en lättare karaktär – och den går att övervinna. Det vet Anna Bennich-Karlstedt. Hon är legitimerad psykolog inom KBT och känd från SVT-serien Helt blackout där hon coachat seriens deltagare i att våga tala inför grupp. Här delar hon med sig av sina bästa tips för att bli en säker och van talare:

Sätt ord på rädslan
Först och främst, lyssna på tankarna som snurrar runt i ditt huvud. När du medvetandegör dina tankar är det lättare att inse hur rimliga de är. Fråga dig vad som är det absolut värsta som kan hända. Är det att du snubblar på orden? Att du rodnar? Att sätta ord på dina rädslor är ett första steg mot att hantera dem och inte låta dem bemästra dig.

Du är inte ensam
Tänk på att det är mycket vanligt att känna obehag inför att tala inför andra. Vi människor är sociala varelser, så rädslan att bli granskad av andra är fullständigt naturlig. Att påminna dig själv om att du inte är den enda i världen som ogillar att tala offentligt kan lugna dig.

Våga kasta dig ut
Utmana dig själv att våga genomföra situationen fastän du tycker den är obehaglig. Genom att utsätta dig för det du är rädd för motverkar du att rädslan förvärras.

Sänk dina krav
Sist men inte minst understryker Anna Bennich-Karlstedt att du bör ställa rimliga krav på dig själv. Hon påpekar att alla inte behöver tycka att det är roligt att prata inför andra eller vara lika engagerade talare som USA:s president Barack Obama. Och det är helt okej.
– Om du ändå utsätter dig för situationen känns det ofta mycket bättre sen. Då blir det dessutom lättare att göra om samma sak nästa gång. Genom att så att säga gå den bakvägen kan man hjälpa sig själv mycket, avslutar hon.

Skribent: Lisa Gahnertz

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan