Matvägran – så slipper du striden

Matvägran – så slipper du striden

Vad gör man när maten flyttas runt på tallriken, när munnen väjer för gaffeln och när barnen rynkar på näsan? Karolina Sparring, som har skrivit boken ”Kom in och ät!” ger oss sin syn på barn och mat.


– Att laga mat till barn är en utmaning eftersom de är födda skeptiker. Barn behöver vänja sig vid smaker och kan behöva prova en maträtt tio gånger innan man säkert vet att de inte gillar den. Men man ska inte underskatta små smaklökar, de tål mer än man tror. Jag använder nästan alltid vitlök i maten. Färska kryddor och vin är andra bra smaksättare, säger Karolina Sparring, som driver cateringfirma, är kock på en förskola och har tre egna barn.

– Det finns ingen barnmat, bara god mat, tycker jag. Mat ska vara förknippat med glädje och måltiden ska vara en stund när man umgås och har trevligt. 

Tålamod och uppmuntran  

Karolina sålde sitt populära café, fick barn, och började efter mammaledigheten arbeta i köket på en förskola. Där var barnen vana vid jolmig cateringmat med tråkig konsistens. 



– Det tog ett tag för dem att vänja sig vid den nya maten, men nu äter de nästan allt. När de involveras i matlagningen brukar de bli piggare på att smaka. Till och med de värsta matvägrarna brukar mjukna när de får komma ut i köket och hjälpa till, säger hon. 

När du har tid och ork, låt barnen vara med och skära, röra och hälla. Eller visa dem kokböcker, så att de får en uppfattning om vad man kan laga. Välkomna deras idéer - de kanske inte kan bestämma hela menyn, men till exempel vilka grönsaker som ska serveras.



– Uppmuntra dem att lukta, smaka och känna på maten – det känns tryggare att äta när man vet vad maten innehåller, säger Karolina. 

Blanda inte ihop allt 

Istället för att laga till exempel en kycklinggryta, kan man steka kycklingen och lägga upp grönsaker och andra tillbehör i små skålar, så att alla kan plocka det de vill ha. Prova att lägga ihop två ingredienser de gillar och bygg sedan på med flera.


– Jag tycker att det är viktigt att man äter tillsammans och att alla äter samma mat. Om du som vuxen inte tycker om maten tycker jag inte att du ska ge den till dina barn. Det handlar om respekt gentemot barnen och dig själv. Det är också bra om man kan försöka låta bli att uppfostra och tjata vid matbordet. Låt istället middagen bli en skön stund där ni pratar om annat än just maten.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Tre säkra kort för små skeptiker 

Lasagne
Gör lasagne med köttfärs, tonfisk och/eller mixade kokta grönsaker. Man kan lägga i nästan vad som helst i en lasagne och få den god. Var inte rädd för att använda vitlök och örter som smaksättning.

Mexikansk köttfärsgryta
Gör en gryta på köttfärs, buljong, lök, paprika och potatis. Servera med gräddfil och baguette.

Potatis- och purjolökssoppa
En mild och matig soppa som brukar gillas av de flesta. Servera med gott bröd och små skålar med grönsaker i stavar, slantar eller bitar. 

Tre kökstips 

Grädde är magiskt. Häll i en skvätt i risotton eller pastasåsen, så är det större chans att det går hem hos de små.

När blodsockret sjunker och gnällmaraton drar igång, servera morötter, blomkål eller andra grönsaker, så får de små kropparna i sig en del av dagens näringsdos. 

Om ditt barn rynkar på näsan åt grönsaker, mixa kokta morötter, palsternacka, broccoli, ärtor eller spenat och använd röran i lasagne, risotto eller som pastasås. 

Karolina Sparring har skrivit böckerna ”Kom in och ät!” och ”Sallader med Arom”. Hon driver firman Arom Catering.

Anna Kleinwichs Magnusson 

 

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan