Hälsosam på resande fot


Hälsosam på resande fot


Richard Katzenson är personlig kock och jobbar med catering på filminspelningar. Nu delar han med sig av sina tips för att äta rätt på resande fot.


Det är lätt hänt att man grabbar tag i något enkelt när man är på resande fot, vilket kan innebära timmar av snacksätande och skräpmat som får dig att känna tröttare än vad du egentligen är efter en dags resande. Richard Katzenson delar med sig av sin kunskap så att du kan improvisera med maten på familjeresan.

Läs mer: ska ni flyga eller åka tåg? Läs fyrabarnsmammans bästa tips på hur man bäst undviker kaos på resan med barn


1. "Det allra bästa är att ta med egen mat", säger Katzenson. "Det är alltid bättre än att köpa mat eftersom du vet exakt vad maten innehåller." Packa en lätt kylväska med följande:

• lättpackade munsbitar för hela familjen som t.ex. vindruvor, fruktbitar, morots- och selleristavar, nötter och granolabars.
• enkla smörgåsar med ost och skinka eller kyckling. (Undvik för många ingredienser som lätt kan mosas ihop under resan.)
• hemgjorda snacks, t.ex. fullkornskringlor, popcorn, russin eller torkad frukt.

TIPS: Välj mat som du vet att barnen gillar – då minskar risken för gnäll och tjat om chips och pommes frites. Fler tips på bra snacks hittar du här.


2. Katzenson avråder från att dricka läsk. "Sockret och koffeinet gör barnen rastlösa och lättirriterade. Du vill att barnen ska hålla sig lugna under resan." Drick istället massor av vatten. Undvik också:

• bananer – de skadas lätt och kan smetas runt i väskan.
• kex – de gör barnens sittplatser till en enda stor smulhög.
• sötsaker – "Undvik att muta barnen med sötsaker", säger han. De tillfredsställer för stunden men stimulerar barnen för mycket i längden.

TIPS: Glöm inte att juiceförpackningar kan vara lika fyllda av socker som läsk.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem


3. Leta på nätet efter öppna kaféer och restauranger på flygplatsen eller tåg- och bussterminalen om du vill äta något under eventuell väntetid. Katzenson säger "Flygplatser och tågterminaler har ett så stort utbud av mat nu för tiden att det inte finns några ursäkter till att äta dålig mat." Katzensons råd:

• Många snabbmatsrestauranger erbjuder hälsosammare alternativ nu för tiden – välj en som också erbjuder sallader.
• Motstå friterad mat och sockerbomber på menyn. Skippa restaurangen helt om du vet att dina barn kommer att hetsa upp sig om de ser sådana maträtter.
• Leta efter mat på menyn som innehåller protein och grönsaker.
• Välj sallader. Var försiktig med bacon, ost och dressing.

TIPS: "Alla alternativ kan verka frestande" säger Katzenson. "Gör ditt bästa eller försök åtminstone se till att nästa måltid är hälsosammare."


4. Katzenson säger att det kan vara värt att äta på planet om det sparar packningstid. "Stressa inte över det", säger Katzenson. "Undersök vad flygbolaget erbjuder och ta genomtänkta beslut." Flygbolagen kanske serverar goda måltider, men som inte alls är hälsosamma. Katzenson rekommenderar att:

• välja bort huvudmål med feta, tjocka såser.
• undvika alternativ med massor av majonnäs eller för mycket ost.
• undvika tung mat som kan ibland orsaka matsmältningsproblem, något du vill undvika på resande fot.

TIPS: Det händer lätt att man äter för att man har tråkigt under långa resor. Ät bara när du verkligen är hungrig.


Bästa resereceptet: Kycklingpita
De är enkla att göra, är mindre degiga än smörgåsar och är fyllda av energiboostande protein. Här är ett recept hela familjen kan njuta av på vägen från A till B.

Ingredienser (4 portioner)
stekt kyckling i bitar
fyra pitabröd
1 näve hackad isbergssallad
2 hackade tomater
fetaost i kuber
oregano
1/2 tunt skivad rödlök
skalad gurka, tunt skivad
3 msk olivolja
1 msk rödvinsvinäger
salt och peppar

1. Skär pitabröden på hälften. Fördela fyllningen.
2. Packa separat eller förvara i plastburkar.
3. Blanda olivolja, rödvinsvinäger, oregano, salt och peppar och häll över i en liten plastburk.
4. Droppa lite av vinägretten i varje pitabröd när det är dags att äta. Smaklig måltid!

PS. Tokig i kyckling? Och ost? Testa vår parmesankyckling, recept hittar du här!


Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Vinnare