Gemensamma måltider skapar tajtare familjeband

Gemensamma måltider skapar tajtare familjeband

Är ni så upptagna, var och en med sitt, att ni sällan sitter ner och äter tillsammans hela familjen? Varning, i det långa loppet kan det få flera negativa konsekvenser.


Sedan tidernas begynnelse har familjer över hela världen suttit ner tillsammans och delat en måltid, en stund då man kunde slappna av och ventilera tankar med de man älskar mest. Ny forskning visar att dessa stunder betyder mer än så: delade måltider med familjen är jätteviktiga för oss, både på det fysiska och psykiska planet.

Tyvärr ser det inte riktigt ut som det en gång gjorde. Många av oss äter middag framför teven, slänger i oss något snabbt när det finns ett hål mellan två aktiviteter, istället för att (kosta vad det kosta vill) sitta ner med alla samlade kring matbordet.


De som gynnas mest av de gemensamma måltiderna är barnen

Även om en tallrik mackor i soffan några kvällar i veckan kan tyckas harmlöst, så är det ett dåligt substitut för en familjemåltid runt ett samlat bord. Flertalet undersökningar visar att få eller inga delade matrutiner har flera dåliga konsekvenser för hälsan – särskilt hos barn.

Ett färskt exempel är resultatet av den så kallade GRECO-studien som publicerades i European Journal of Clinical Nutrition i maj 2014, som visar att få eller inga gemensamma måltider kan hänga ihop med övervikt och fetma hos barn. Låg risk för barnfetma är starkt sammanhängande med en hälsosam attityd kring mat och sund matvanor, och forskning visar att barn som sitter ner och äter sin middag eller lunch tillsammans med familjen löper 35% mindre risk att drabbas av ätstörning och är 24% mer benägen att äta hälsosam mat.

Sanningen är att när man som familj inte längre sitter ner och äter tillsammans regelbundet så är det inte bara själva "maten" som går förlorad – även det så viktiga samtalet, de delade idéerna, överföring av kulturella värderingar, konsten att lyssna och motivera sin sak... Det är så otroligt mycket som går till spillo om man sätter i system att t ex alltid äta framför teven. Vi vuxna får inte glömma bort att barndomen och tonåren är den tid då man fullkomligt suger i sig kunskap och lär in beteenden som bäst, och de lär sig mycket genom att iaktta, lyssna på och sedan kopiera vuxna – främst sina föräldrar, mor- och farföräldrar och äldre syskon.


Det är superviktigt även för tonåringen
Det är rätt så vanligt att familjer slutar äta tillsammans regelbundet när barnen når tonåren. Ofta beror det på yttre faktorer som hockeyträningar, extrajobb, ökat ansvar, skolpress – ja men ni vet, upptagna scheman i allmänhet. Det leder oftast till överdrivet småätande, oregelbundna måltider, äta skräpmat ute, jojo-bantning och helt överhoppade måltider.

Ju mindre tid din tonåring spenderar med sina föräldrar, desto mer påverkas de i stället av omgivningen (vänner, samhället i stort). Detta påverkar ju så klart vad din tonåring faktiskt får i sig, och leder ofta till ett väldigt obalanserat näringsintag. Det skapar också en framtida förälder som inte alls har några kunskaper i att själv främja goda matvanor hos sitt eget barn. Om man bortser från den positiva effekten som gemensamma måltider med familjen har rent fysiskt (hälsosam vikt, bättre näringsintag), så visar studier att barn och ungdomar som äter med familjen oftare når högre akademiska mål, mår bättre och är tryggare psykiskt och löper lägre risk för att hamna i trassel med droger och alkohol.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Och det handlar ju så klart inte bara om dina barn. Samtalen kring middagsbordet ger dig som förälder möjlighet att få veta mer om dina barns tankar och dagliga liv. Bara det är ju ett stort skäl till att försöka prioritera åtminstone några fasta dagar i veckan (vi vet att livspusslet ibland gör det väldigt svårt!) då man verkligen anstränger sig för att sätta sig ner tillsammans allihop.


Mot en lösning
Känner du dig lite träffad? Är du bekymrad över att ni sällan äter tillsammans? Här är några steg mot en lösning:

- Familjemöte! Familjemöten är jättebra på massa olika sätt, här kan stort som smått tas upp. Veckopeng, höstlovsresa etc. Föreslå att ni ska äta tillsammans oftare, kolla i kalendrar vilka dagar som ser bäst ut för er alla. Försök att få in åtminstone tre fasta dagar. Diskutera vad som ska ätas, alla har olika favoriträtter!

- När ni är framme vid familjemiddagen: stäng av teven. Inga mobiler vid matbordet, tack. Inte iPads heller. Försök ha inkännande, meningsfulla samtal. Låt alla få ta plats.

- Återupptäck varandra, och ha roligt under tiden. Och kom ihåg, den här enkla fasta rutinen genererar intimitet och en känsla av att höra samman. Samtalet etsar samman er som familj – och allt som krävs är lite mat, umgänge och lite tricksande med veckoschemat.

Och PS. Döm inte dig själv för hårt. Ibland blir det som det blir. Men ha tre kvällar i veckan som målsättning och ta det därifrån. Lycka till!


Fler lästips:
Busenkelt maskeradpyssel
Thanksgiving på svenska

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan