sov-tips

Den bästa nattsömnen i 11 steg

Sätt stopp för sömnlösa nätter med de här supertipsen. En riktig sanndröm!


Vi har hört det till leda: vi måste sova minst åtta timmar per natt.

Men med oändliga att göra-listor över hela huset, den sista Facebook-kollen och småfolk som hoppar upp och ner i vår säng tidigt på morgonen gör att det faktiskt inte är så lätt.

Om du följer de här 11 stegen kan du faktiskt förverkliga dina åtta timmar.

1. Var noga med läggtiden

Somna och vakna vid samma tid varje dag, även på helgen. Om du försöker hämta igen sömn på helgerna kan det få en omvänd effekt på kroppen och göra att du känner dig ännu tröttare på måndagsmorgonen.

2. Koppla av och stressa ner

Det kan hända den bästa: du är trött precis hela dagen men när det väl är dags att sova är du klarvaken. Se till att skapa avkopplande läggrutiner då du stressar ner och förbereder kroppen för sömn. Gör något lugnande som att ta ett bad, läsa eller lyssna på lugn musik.

När du är redo att lägga dig, unna dig själv en minimassage för att få musklerna att spänna av. Använd en nattkräm i ansiktet för en skonsam ansiktsbehandling

3. Skapa ett rofyllt sovutrymme

Skapa en miljö som främjar sömn: en miljö som är tyst, mörk, sval och skön. Tvätta dina lakan med Ariel tvättmedel för att få dem fräscha och rena, och investera i pluffiga och bekväma kuddar och mörka gardiner.

Se till att färgerna i ditt sovrum är mjuka och lugna så att sinnet faller till ro. Ett sovrum bör inredas i lugna färger.

4. Använd en lugnande doft.

Vissa dofter har en bevisat avkopplande effekt och kan även sakta ner pulsen. Därför är det en utmärkt idé att fylla sovrummet med en av de dofterna.

Om du använder doftspray, prova på jasmin, lavendel och kamomill, som alla hjälper till att lugna dig och få dig att koppla av.

När du tvättar dina lakan och sängöverkast, se till att du tillsätter Lenor sköljmedel. Dina lakan blir mjuka och du tillför ännu fler fräscha dofter till sovrummet.

5. Låt morgonens första solstrålar tränga in

Forskning säger att solexponering i minst 30 minuter på morgonen ställer in kroppsklockan på att bli sömnig vid rätt tid på kvällen igen.

Så om solen skiner, se till att äta frukost utomhus. Det gör underverk för humöret också.§

6. Undvik att sova på dagen

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Om du sover gott på natten behöver du inte vila på dagen, men om du verkligen kämpar med nattsömnen kan du ställa en klocka och sova i högst 60 minuter.

Om du sover längre än så går kroppen in i djupsömn och du känner dig helt groggy när du vaknar. Dessutom kan du få problem att somna på kvällen sen.§

7. Stäng av, bokstavligt talat

Användning av elektroniska apparater håller dig alert och hindrar kroppen från att ställa in sig på sovläge. Även om du lyckas slita blicken från Facebook räcker det med det blå ljuset från en telefon som laddas eller en iPad för att hjärnan ska piggna till igen.

Stäng av apparaten helt eller ladda den någon annanstans. Det hjälper dig också att vakna på morgonen eftersom du måste gå upp ur sängen för att stänga av väckarklockan.

8. Trötta ut dig själv

Om du har ett jobb där du står stilla mycket, se till att ta en promenad på lunchen och gör något aktivt på källen som någon form av sport eller tillsammans med barnen i trädgården. Om du har haft en aktiv dag kommer kroppen att vara redo för vila när kvällen kommer.

Om du tränar strax innan du ska gå och lägga dig kan du testa en avslappnande övning som pilates, yoga eller tai chi.

9. Drick något lugnande.

Undvik drycker med koffein som kaffe, te och läsk strax före läggdags. Koffeinfritt örtte eller varm mjölk är jättebra alternativ strax innan läggdags.

Testa mintte för att öka matsmältningen och tillsätt vanilj och lite kanel till varm mjölk för en välsmakande och lugnande sängfösare.

10. Undvik en full, eller tom, mage

Ät inte tunga mål sent på kvällen. Du kommer inte bara att känna dig obekväm utan hela din kropp kommer att behöva arbeta övertid med att smälta maten, och efter det måste den börja jobba på vila och återhämtning.

Om du är hungrig precis före läggdags, ät något lätt och nyttigt som en banan eller en liten skål med müsli.

11. Rensa hjärnan

Varför hinner vi knappt lägga huvudet på kudden innan hjärnan börjar arbeta för högvarv med allt vi måste göra nästa dag, hur vi ska hinna med jobbet och andra praktiska ting?

För att kunna somna måste du först rensa hjärnan. Ett bra trick är att tänka på ett hus du bott i eller besökt när du var liten. Gå genom det för ditt inre: framkalla bilden av ytterdörren, var rummen var, hur de såg ut, så detaljerat som du någonsin kan.

Tack vare den låga koncentrationsnivå som krävs för det här kan din hjärna fokusera, och du kommer förmodligen att sova gott innan du ens hunnit tänka på köket.

Har du bra tips till en god natts sömn? Lämna dina förslag i kommentarsfältet nedan.

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan