5 bra matvanor för ungarna

5 bra matvanor för ungarna

Att få i barnen bra näring behöver inte vara så svårt!


Försök att implementera våra smarta men enkla tips i er vardagsrutin, de kan hjälpa dig en bit på vägen om du vill guida dina små mot en hälsosammare attityd till mat.

1. Kickstarta dagen med en härlig frukost
VARFÖR? Du har säkert hört eller läst att frukosten är dagens viktigaste måltid en miljon gånger. Det är för att det är sant! Och barn som har fått något stabilt i magen före skola eller dagis har det väldigt mycket lättare att fokusera och koncentrera sig under förmiddagen än sina kompisar som slarvat med frukosten.
HUR? Se till att det finns tid till frukost, även om det innebär att du får ställa klockan en kvart tidigare. Försök erbjuda ett balanserat mål – frukt, protein, fil och müsli.

2. Njut av varje tugga
VARFÖR? Det tar ett tag för hjärnan att registrera hunger och mättnad, så ju snabbare ungarna äter, desto mer troligt är det att de på ett negativt sätt blir proppmätta och dästa. Dessutom mår ingen bra av att stressa i sig maten.
HUR? Undvik att äta framför teven; distraktionen gör dem okoncentrerade på maten och risken är att de äter alldeles för mycket eller får i sig på tok för lite. Försök lära dina barn att tugga långsamt och att inte kasta i sig maten. Tänk också på att barn gör som vuxna gör, så försök att föregå med gott exempel här.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

3. Glöm inte mellanmålen
VARFÖR? Frukt, grönsaker och nötter (så klart inget för den allergiske) är mycket bättre som mellanmål än sockriga eller salta alternativ - de är inte bara mer nyttiga, de gör att man behåller mättnaden längre. Frukt kan vara lite dyrt, men om man försöker köpa efter säsong så blir det mycket billigare.
HUR? Ha alltid en fruktskål framme i köket eller på vardagsrumsbordet, och försök att hålla kakor och liknande utanför barnens synfält. De flesta barn gillar morötter, till och med mer än äpplen och bananer - de är söta och färgglada, så de är ett bra mellanmålsalternativ.

4. Mat är kroppens bränsle
VARFÖR? Barn i alla åldrar vill busa och ha kul, men för att orka behöver de protein och kolhydrater. Ätvanor påverkar också hur vi ser ut, kroppsåterhämtning efter att vi varit sjuka och vårt humör rent generellt – det är superviktigt att få i sig bra kost.
HUR? Om du har ett barn med limiterad smak för mat i allmänhet, så kan det vara ett himla sjå att få i dem något överhuvudtaget. Men man får kämpa på! Försök att smussla ner nyttigheter där de minst anar det? Här har vi samlat tips på hur man får i barnen mer grönsaker.

5. Det är kul att laga mat ihop!
VARFÖR? Om du lagar egen mat och undviker färdiglagat, så är det lättare att ha koll på vad barnen faktiskt får i sig. Smyg in nya smaker och texturer i middagen, det bygger en bra hälso- och matgrund för det större och så småningom vuxna barnet.
HUR? Försök att involvera barnen i matlagningen, om det så bara är att blanda tomat och gurka i en skål– döp deras sallad till något kul som de själva får välja, nio gånger av tio så äts den salladen upp. Samma med egenrullade köttbullar och så vidare. Köp hem fullkornsbröd, osockrade frukostflingor, undvik att ha juice och läsk hemma, försök att laga mat från scratch och med ekologiska råvaror när du kan.

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Vinnare