5 saker du borde veta om ditt barns sömn

barnochsomn1-1-size-detail
0
barnochsomn1-1-size-detail

Det första steget när det gäller att få ditt barn att sova genom en hel natt är att vänja hen vid att sova i sin egen säng. Försök skapa en så inrutad nattningsrutin som möjligt, som att säga god natt till lampan eller nallen. Lägg det sömniga barnet i sin säng och sätt dig bredvid på en stol.

Ett trick är att flytta stolen några centimeter längre bort från sängen varje kväll, med målet att barnet så småningom ska somna tryggt och lugnt även om inte en förälder är i rummet.

barnochsomn2-1-size-detail

Många små barn har en roterande färgglad mobil hängande ovanför sin säng, vilket är bra och utvecklande för barnet på många sätt, men det kan också hindra det från att somna. Det är inte bara bäbisar som kan bli överstimulerade innan sängdags, så se upp med allt för många nallar och leksaker även i det större barnets säng. Olika typer av elektroniska skärmar kan också försvåra insomningen, långt efter att de är avstängda.

barnochsomn3-1-size-detail

Underskatta inte den Pavlovianska kraften i en förutsägbar och lugn nattningsrutin. Många överger det klassiska badrum-saga-gosa när barnen blir lite större, men alla barn långt upp i åldrarna mår bra av att varva ned på ett rutinmässigt och tryggt sätt inför sängdags.

barnochsomn4-1-size-detail

Ett pris vi betalar för att vara ständigt uppkopplade är att vi får problem både med att somna in och med sömn generellt. ; Boven om du surfar precis innan sängdags heter kognitiv stimulans - dvs hjärnan triggas vid en tidpunkt då den egentligen borde varva ner.

För att hjälpa din egen eller dina barns sömn på traven, bör du sätta skärmtidsstopp två timmar innan läggdags. Det kommer inte göra dig populär till en början, men det är en regel som gör väldigt stor skillnad.

barnochsomn5-1-size-detail

Många stressade föräldrar glömmer bort att deras tonårings dåliga humör kan bero på sömnbrist. När man är tonåring behöver man fortfarande nio-tio timmars sömn för att fungera optimalt dagen därpå. För barn i den här åldern kan det vara lite svårare att  varva ner, men försök hjälpa dem att sätta en vettig kvällsrutin, som att ta en dusch, läsa en bok eller dricka en kopp kvällste med familjen.

0

Lägg till en kommentar

Vi tror att du kommer att tycka om