Planera din tid och få mer vardagsharmoni

Planera din tid och få mer vardagsharmoni

Räkna in oförutsedda händelser både på jobbet och hemma, de kommer ofta som ett brev på posten. Med god och realistisk planering kan du få en betydligt lugnare och mer harmonisk vardag, för ofta tar saker längre tid än du tror.


Tusen mail på jobbet, barn som ska lämnas och hämtas på dagis, middag, läxor och en relation som ska vårdas.

Ja, vi är nog många som känner igen oss i livspusslet som vi dagligen desperat ska försöka få ihop. Med oroliga och sömnlösa nätter som grädde på moset kan det bli svårt att känna den där glädjen och friden, som vi väl alla så förtvivlat eftersträvar. Vi jagar tiden likt hunden jagar sin svans.

– Sluta jaga och ta kontroll över din tid! Det uppmanar effektivitetskonsulten Petra Brask, som här delar med sig av sina bästa planeringstips för småbarnsfamiljen:

1. Samordna din planering

Ha samma kalender (gärna smartphone) för jobb och privatliv och ha en gemensam att-göra-lista. Du är ju samma person!


2. Tänk 24 timmar

Dela in livet i tårtbitar på åtta timmar styck – sömn, arbete och privatliv – och se till att inte rucka på dessa över tid. Däremot är det okej att någon tårtbit får dominera under en begränsad period. Bara du är medveten om det, så att det inte skenar iväg.


3. Gör en sak i taget

Jobba när du jobbar och var närvarande med barnen när du är med dem. Prata till exempel inte i mobilen när du hämtar på dagis. Se i stället till att arbeta klart på jobbet, alternativt (om du måste) avsätt en stund när barnen har gått och lagt sig.


4. Engagera barnen hemma

I stället för att laga mat och tvätta först, och sedan ägna dig åt barnen – låt dem vara med och hjälpa till så får du allt ”gjort” på samma gång. På så vis minskar du stressen, samtidigt som du får mer värdefull kvalitetstid med barnen.


5. Effektivisera hemsysslorna

Handla inte på väg hem från dagis och arbete när alla är trötta. Storhandla istället på helgen – ensam eller tillsammans hela familjen. Då kan det bli en skojig aktivitet, snarare än ett nödvändigt måste.

Ha ett presentskåp hemma för plötsliga barnkalas och andra bjudningar. Passa på att köpa leksaker, servetter och ljus på rea och ha i beredskap. Det sparar både tid och pengar.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem


6. Effektivisera din arbetstid

Börja dagen med det som är viktigast och mest krävande eftersom din hjärna fungerar som bäst på förmiddagen. Lär dig använda din e-post så du smidigt kan sortera och kategorisera dina mail under rubriker som ”Hög prioritet” ”Bevakning” ”Fixa” och ”Att läsa”. Och lägg in påminnelsefunktionen på det som är riktigt viktigt!

Tänk också på att oförutsedda händelser, samtal och mail ständigt dyker upp, så lägg in marginaler. På det viset minskar du känslan av panik över allt du inte hunnit med när det blir dags att lämna arbetet för att hämta på dagis.


7. Ha ställtid runt läggdags

För att kunna sova gott krävs att du hunnit varva ner innan. Räkna med att det tar ungefär en timme. Ägna den tiden åt att bara vara, kanske reflektera över dagen som gått eller bläddra förstrött i en tidning. Stäng av all teknik och se till att ha gjort all planering färdig för morgondagen, så att du sedan inte ägnar natten åt oroliga grubblerier.


8. Långsamma mornar

Gott om tid på morgonen är guld värt. Kliv hellre upp en stund tidigare för en harmonisk start på dagen, än att kasta dig upp i sista sekund. En och en halv timme för en barnfamilj brukar vara lagom.

Väck barnen innan du själv gör dig i ordning, så får de också chans att morgna sig ordentligt. Det gör dem också lugnare och mer medgörliga under morgonbestyren, vilket minskar stressen och irritationen hos alla i familjen.


9. Glöm inte din partner

Sist, men inte minst – planera in tid för relationen och din partner. Livet ska trots allt inte gå ut på att ”få ihop” det, utan på att ha roligt och må bra. Statistik visar att vi prioriterar att gå ut med soporna framför vår partner. Bryt den statistiken!

Läs mer på petrabrask.se

Du kanske även vill läsa Bra vardag-artikeln om mysiga vardagsmorgnar >


Skribent Eva-Lotta Sigurdh

  Logga in för att kommentera