Mer energi till hela familjen

Ny energi för hela familjen

Här är fem enkla sätt att göra hela familjen piggare och gladare.


Stressa av – ha kul tillsammans
När du är stressad, arg och frustrerad gör du av med mycket energi i onödan. Försök att skapa goda helgvanor, som till exempel ett besök på favoritcaféet eller ett familjemästerskap i Monopol.

Ät mindre socker
Sötsaker gör att blodsockret snabbt rusar i höjden för att sedan genast rasa igen, vilket bara ger en kortvarig energikick. Prova i stället nyttiga mellanmål för att hålla energin uppe.

Drick mycket vatten
Vatten transporterar näringsämnen i kroppen och hjälper till att rensa ut slaggprodukter. Dessutom spelar vattnet en viktig roll för kroppens cellförnyelse. Många drycker har en uttorkande effekt, men vatten innehåller inga som helst tillsatser. Barn behöver ofta bli påminda om att dricka, så se till att alltid ha muggar eller vattenflaskor nära till hands.

Träna tillsammans
Många föräldrar har svårt att få tid över för att gå till gymmet, så detta är något som alla vinner på. Exempel på gemensamma träningsaktiviteter:
• simtävling mot mamma i badhuset
• jogging med tidtagning i parken eller skogen
• fotbolls-turnering i trädgården

Sömntips
Sömnbehovet varierar från person till person, men det är viktigt att ha regelbundna sovtider, även på helger, och att inte ha några störningsmoment, som t.ex. TV, radio eller dator, i sovrummet.

Tips
Sena nätter och långa sovmorgnar kan lätt skapa konflikter mellan föräldrar och tonårsbarn! Försök att lägga upp det på ett mer positivt sätt (t.ex. genom att förklara att man behöver sova vissa timmar per natt för att se pigg och fräsch ut eller för att uppnå bästa möjliga idrottsliga resultat) i stället för att bara tjata på tonåringen om att gå och lägga sig i tid.


Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan