hall dina nyarsloften en steg for steg guide

Håll dina nyårslöften: en steg-för-steg-guide

Gör 2017 till året du äntligen lyckas nå dina mål en gång för alla med vår åttastegsplan.


År efter år avlägger man samma löften, och ibland lyckas man hålla dem ett tag, men oftast inte – vilket är synd eftersom löften är till för att hållas.

Nu har du chansen att verkligen hålla dina nyårslöften, med hjälp av vår steg-för-steg-guide...

1. Var realistisk

Först och främst, se till att du verkligen är redo att göra en förändring. Om livet är tufft just nu kanske det inte är det bästa tillfället att bestämma sig för att aldrig mer äta choklad, till exempel.

Om du har ett stort mål, till exempel att nå din målvikt, försök att ta det lugnt med dina andra nyårslöften (som att sluta bita på naglarna). Även solen har sina fläckar, och det är alltid bra att spara några löften till nästa år...

2. Fira mål som du har nått

Det är viktigt att ha en positiv inställning, så ta dig tid att reflektera över något du har lyckats med tidigare, även om det bara är något litet. Du kanske har hjälpt ditt barn att lära sig sitt schema utantill, eller så kanske har lyckats riktigt bra med inredningen i gästrummet? Ett erkännande av tidigare prestationer gör att man får mer tilltro till sig själv vad gäller framtida mål.

3. Skriv ner det

Att skriva ner målet gör det mer verkligt. En idé är att skriva ner målet på flera Post-it-lappar och klistra upp på olika ställen hemma för att få dagliga påminnelser om målet, och stöd från familjen.

4. Gör efterforskningar

Fundera över vad som behövs för att nå ditt mål. Om målet är att gå ner i vikt, besök då ditt närmaste gym eller kolla var det finns motionsspår där du bor. Om du behöver pengar för att nå ditt mål, gör upp en budget så att du kan spara lite varje månad tills att du har tillräckligt mycket pengar.

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

5. Ta det lugnt

Försök inte göra för mycket på en gång. Bestäm hur du vill att det ska vara om ett år, och dela upp det i delmål – det kan vara små mål varje dag eller mål som ska uppnås varje månad. Skriv sedan ner hur långt du ska ha kommit varje månad så att du kan jämföra med dina faktiska framsteg.

Du har kanske försökt att sluta med något tidigare och har lagt av med allt på en gång (utan att lyckas). Försök istället att trappa ned först, och fasa sedan gradvis ut det, och ha en realistisk deadline.

6. Dokumentera dina framsteg

Ha en anslagstavla eller mapp där du kan dokumentera dina framsteg. När du känner att motivationen tryter, sätt dig ner ett tag och kolla igenom allt som du redan har lyckats med och fira dina framsteg. Försök tänka kreativt kring hur du kan motarbeta bakslag och lösa problem för att komma igång igen.

7. Ha en mål-kompis

Gå samman med en kompis eller familjemedlem som också har ett mål de vill nå – det behöver inte vara samma mål som du har, ni kan peppa varandra ändå, och se till att den andra inte ger upp.

8. Börja träna

Även om ditt mål inte är träningsrelaterat, se till att träna minst tre gånger i veckan eftersom det hjälper till att öka ens energi och motivation. En ordentlig promenad eller en simtur kommer göra att du känner dig pigg, fräsch och nöjd med dig själv.

Lycka till!

Hur gör du för att nå dina mål? Berätta med hjälp av kommentarsfunktionen nedan!

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan

Vinnare