Börja dagen rätt

Börja dagen rätt

Få en bra start på en produktiv dag med hjälp av några enkla och smarta tips.


Vissa dagar känns det som om man vaknat på helt fel sida. Allt går fel. Men detta kan du ändra på med nya morgonrutiner.

Är dina morgnar en kamp mot klockan? Känns varje morgon som en prövning när du ska förbereda barnen för skolan, lämna av dem i tid och samtidigt inte komma försent till jobbet? Råder det kaos i huset? Kastar alla i sig frukost eller hoppar över den helt, skyndar sig alla att klä på sig, glömmer ni läxorna hemma och letar ni febrilt efter nycklarna? Ett problem leder till ett annat och detta skapar en dominoeffekt. Att hamna efter i tidsplaneringen redan på morgonen bådar inte gott för resten av dagen.

Föreställ dig istället följande: Du skapar en lugn och behaglig stämning där hemma om morgnarna istället för det kaos som normalt råder. Med en positiv inställning får du ut det mesta av din dag och är samtidigt en bra förebild för dina barn. Din positiva inställning smittar av sig på barnen och ger även dem en bra start på dagen samtidigt som de lär sig hur viktigt det är att ha rätt attityd. Tänk på att dina barn kanske bär med sig erfarenheter från barndomen under resten av sina liv.

Följande morgonrutiner kan göra dagarna mer givande:

1. Vakna lite tidigare
Kaoset sätter igång direkt när du stiger upp. Hoppa över snoozandet. Om du snoozar får du ändå inte, som man kan tro, sova gott en extra kvart. Du sover väldigt lätt, och i bakhuvudet vet du att du kommer att väckas av alarmet snart igen. Och så ringer klockan, på tok för snabbt. Sätt istället alarmet 15 minuter tidigare. Du kommer att uppskatta att du kan ligga kvar och dra dig lite längre.

Tid har idag blivit en bristvara. Det är många som känner att dygnets 24 timmar inte riktigt räcker till. Det kan tyckas vara en omöjlig uppgift att hinna ikapp, så prioritera bland dina sysslor och uteslut det som är onödigt. Om du till exempel behöver kolla din e-post på morgonen kan du vänta någon timme med att svara om det inte är brådskande. En effektiv tidsplanering innebär att man prioriterar bland sina sysslor och organiserar dem efter vad som behövs göras först. Ta tiden för att se hur lång tid de olika sysslorna tar eller sätt en deadline för dig själv. Minska på stressen genom att hushålla med tiden.

2. Gör ett litet träningspass
Är barnen trötta och sura när de vaknar? Säger du åt dem att de ska ”upp och hoppa”? Visa istället hur man gör! Ta 15 sekunder till att sträcka ut armarna. Gör några yoga-övningar tillsammans när barnen har stigit upp. Böj er ner och rör tårna och sträck er sedan upp mot taket. Prova att göra en solhälsning tillsammans för att värma upp kroppens alla muskler. Börja med en minut och arbeta er upp till fem. När man rör på musklerna stimuleras blodflödet och några djupa andetag ger en extra syrekick. Avsluta det korta träningsprogrammet med några krysshopp för att träna konditionen. När hjärtat börjar slå snabbare är kroppen uppe i varv och redo för en ny dag.

3. Ät nyttigt
Förbered några nyttiga frukostar i förväg så att ni inte bara slänger ihop något att äta när det väl är dags. Låt frukosten vara enkel, snabblagad och lätt men samtidigt välbalanserad och näringsrik. Hoppa inte över frukosten; den ger dig näring för hela dagen.

- Havregrynsgröt, mannagrynsgröt, müsli eller quinoa med torkad frukt
- Yoghurt med müsli och frukt
- Frukostpizza eller wraps med ägg och skinka eller lax

Välj färska frukter istället för sötad müsli och fruktjuicer för att få i er socker och flerkornsbröd för stärkelsehaltiga kolhydrater. Då står ni er fram till lunch. Ät gärna frukost tillsammans och prata om vad ni ser fram emot mest under dagen. Kom ihåg att alltid dricka vatten på morgonen för att fylla på med vätska efter natten.

Dela i förväg ut enklare arbetsuppgifter till barnen som de kan hjälpa till med vid frukostbordet – laga mat, servera eller plocka undan. Du kan även ta hjälp av dessa tips om ni ska ha med er lunch eller matsäck: välj nyttiga alternativ och låt barnen hjälpa till.

4. Spela musik
Få en riktigt god morgon med lite härlig upptempomusik i bakgrunden. Musik får fart på benen och kanske tar du några danssteg medan du bäddar sängar eller fixar frukost. Du kommer förmodligen inte behöva lika många ”Skynda på!” eftersom musiken får fart på benen och alla blir på bättre humör. Sjung med till en låt ni gillar och ta med er den härliga känslan under resten av dagen.

5. Förbered dig med en checklista
Med lite förberedelser blir morgonrutinen mindre kaotisk. Om du väljer ut kläder dagen innan och bestämmer vad ni ska äta finns det mer tid över för barnens infall på morgonen. Häng upp en checklista med allt som ska göras innan ni lämnar huset för att undvika att det blir stökigt. Skriv gärna också upp vem som ska göra vad. Om ni går igenom listan, och särskilt då de moment som man lätt glömmer, kommer alla att känna sig bättre förberedda och dagen kommer att förlöpa smidigare.
Bädda sängen
Borsta tänderna
Att packa: läxorna
Lunchlåda/mellanmål
Kolla eftermiddagens aktiviteter i kalendern
Var det något mer?
Glöm inte bort att kramas!

Registration

Bli medlem i vårt Bra Vardag och få exklusiva erbjudanden!

Bli medlem

Bekräfta dina kontaktuppgifter

För att slutföra din förfrågan, var god fyll i informationen nedan