Få barnen att äta mer grönsaker

Få barnen att äta mer grönsaker

Alla föräldrar vet att det kan vara en riktig utmaning att få sitt barn att äta grönsaker. Men det finns knep att ta till när intaget blir ensidigt och frustrationen stiger.


Att grönsaker står för en stor del av intaget av vitaminer, mineraler och kostfiber vet de flesta om. Det rekommenderade intaget för olika åldrar varierar, men generellt sett brukar man säga att det bör finnas med någon grönsak till varje måltid. Eftersom grönsaker mättar bra men inte ger så mycket energi, bör man se upp så att intaget inte blir alltför stort då det kan bli svårt för barnet att täcka sitt energibehov.


Grönsaker i olika åldrar

Barn genomgår olika faser när det gäller mat. Från början äter mer eller mindre alla barn grönsaker eftersom de flesta börjar äta puré av majs, morot eller potatis. Därefter kan grönsaksintresset variera från barn till barn. Som förälder är det viktigt att presentera grönsaker för barnen – gärna så varierat som möjligt – för att de ska lära sig att tycka om olika smaker. Eftersom barn har en förkärlek till söta smaker går det ofta bra med rotsaker, majs, morot och paprika.

Lite beskare gröna grönsaker som till exempel sallad kan vara svårare. Barn vill gärna se vad det är de äter så undvik att blanda ihop maten och låt livsmedlen ligga separerade på tallriken. Precis innan middagen är många barn utsvultna och skriker efter mat. Passa då på att lägga fram morotsstavar, bitar av blomkål och broccoli eller minimajs, så får barnen i sig lite extra grönsaker.

I skolåldern kan barn bli lite mer tveksamma till grönsaker, trots att de flesta skolor har ett bra och varierat salladsutbud till lunchen. Det är dock inte ovanligt att barn faller för grupptryck och då kan det helt plötsligt vara inne att inte tycka om broccoli och bönor en period.


Vilka grönsaker är bäst?

Det finns bättre och sämre grönsaker ur näringssynpunkt. Sallad, tomat och gurka innehåller mest vatten så dessa kan man med fördel välja bort mot mer fiberrika och färggranna grönsaker. För att få ett allsidigt intag av näringsämnen är det bra att blanda olika grönsaker. Som förälder kan man se till att presentera bra mat för sitt barn och sen är det upp till barnet att äta. Blir det ensidigt intag under vissa perioder är det ingen fara och bättre än inget alls – så ha inte dåligt samvete!


Tips för att öka intaget av grönsaker:

- Riv ner morot i köttfärssås och lasagne

- Variera utbudet så mycket det går, blanda olika färger och former

- Gör soppor med grönsaker och mixa dem släta med en stavmixer

- Spetsa salladen med melon, passionsfrukt, nötter eller frön

- Lägg upp grönsaker i små skålar och låt barnen plocka själva

- Dippa grönsaker till fredagsmyset


Skribent Sofia Antonsson, Leg. Dietist



Fler lästips:
Att sätta gränser

Vinn hårprodukter från Aussie, H&S och Pantene!